Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Rekenen met tijd

  • CruJazz

    L.S.

    Kan iemand mij een handreiking aanbieden met betrekking tot rekenen met tijden in een query

    Ik heb een werkrooster met aanvangstijden en eindtijden, nou wil ik de boel totaliseren maar onder de streep krijg ik niet het juiste resultaat

    nu heb ik in excel hetzelfde kunststukje uitgevoerd en daar kan je wel gewoon tijden optellen

    wie o wie heeft hier ervaring mee in access 2000

    bvb

    CJ

  • ton

    Tijden en datum hebben een bijzondere relatie, Datum wordt in hetzelfde getal aangegeven als een integer (dus voor de komma) en tijd wordt als een fractie aangegeven (dus na de komma). Elk moment van elke willekeurige dag wordt zo in 1 getal weergegeven. Het getal 1,0 is 1 jan 1900. Probeer maar eens wat uit met een datumveld (birthdate) en een textveld waarbij de Controlsource = van het format: fixed

    decimals: 9

    Je kunt dus wel tijd aftrekken maar dan moet je de integer eerst o maken

  • Luc Tuijtelaars

    Ik heb een query met geboortedatums van leden van een sportvereniging

    ik wil 3 extra kolommen invoegen

    één voor leden die dit jaar 10 jaar zijn

    één voor leden die dit jaar 11 tot 16 jaar zijn

    één voor leden die dit jaar ouder zijn dan 16 jaar.

    Deze 3 groepen moet verschillend lidgeld betalen, 60,80 en 95 euro

    Dit bedrag wil ik dan mee afdrukken op een rapport ( herinschrijvingsformulier)

    Welke expressies moet ik daarvoor gebruiken en hoe link ik de respectievelijke lidgelden aan de berekende leeftijden

    groeten

    Luc

  • JaapTon

    Er zijn meerdere mogelijkheden, hier één:

    Nieuwe kolom, geef b.v. de naam 10Jaar.

    Zet dan dit erin 10Jaar: IIF(Year(Now()) - Year()) = 10;10)

    bij 11 - 16 jaar: >= 11 and <= 16 en bij ouder dan 16 jaar: >16

    Let wel, dat is de leeftijd in het huidige jaar, dus mogelijk vóór hun verjaardag.

    Succes.