Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

validatie regel

  • riyo

    Tijdens het proberen te valideren van invoer in een formulier loop ik tegen een probleem aan met de tabelen Klas en Klasvak

    Klas(klascode, leerlingennr) en Klasvak(klasccode, vak).

    Doordat er geen 1 op veel relatie gelegd kan worden kan er foutieve invoer plaats vinden.

    Er mogen alleen klascodes in klas voorkomen die in klasvak bestaan.

    Weet iemand hoe ik dit doormiddel van een validatie regel of op een andere manier kan afvangen?

    Alvast bedankt.

  • JaapTon

    Je zult toch een goede relatie moeten maken tussen beide tabellen.

    Wat is het probleem bij het leggen daarvan?

  • riyo

    als ik “referentiele integriteit afdwingen” druk en daarna op maken druk krijg ik de melding “Er is geen unieke index gevonden voor het veld van de primaire tabel waarnaar wordt verwezen.”.

    Dit komt waarschijnlijk omdat in de tabelen de sleutel op beide velden ligt. Dus het is op deze manier niet mogelijk.

    Het jointype werkte volgens mij niet toen ik het probeerde. Weet je misschien hoe ik toch dan een relatie zou kunnen leggen?

    Of zou het mogelijk zijn om in het formulier de invoer te controleren door middel van een query.

    Bedankt voor je reactie

  • JaapTon

    Je hebt:

    Klas(klascode, leerlingennr) en Klasvak(klascode, vak)

    Klas is de uitgangssituatie, en klasvak secundair.

    Je kan dan toch een 1 op veel relatie leggen tussen deze tabellen?

    Wel de juiste richting kiezen:

    dus een klas kan meerdere vakken hebben.

    Succes,

    Jaap

  • little_thumb

    Het probleem is dat we werken met clusters in dit geval dus er kunnen meerdere klassen voorkomen met het hetzelfde vak en ook een klas met meerdere vakken

    dus het betekent dat er in de tabel klas meerdere keren de klascode voorkomt (1 klas heeft meerdere leerlingen) maar ook dat in klasvak diezelfde klascode meerdere keren voorkomt (1 klas heeft meerdere vakken )

    Voorbeeld: VWO5 heeft nederlands en engels

    noemen deze klas als klascode V5

    dan komt in de ene tabel

    V5 - leerlingnr 1

    V5- leerlingnr 2

    enz

    in de andere tabel

    V5- nederlands

    V5-engels

    dus heb je geen uniek record en kan er geen 1 op veel relatie gelegd worden

    en als we dan de steutel van vak zouden afhalen dan kan een klas nog maar 1 vak volgen

    dus daar ligt het probleem

    mvg Thumb

    ps. riyo en ik werken samen aan dit probleem dus vandaar de reactie

  • JaapTon

    Elke klas heeft toch een unieke code? Dan is het hele probleem opgelost.

  • Roy Ommel

    wat is een validatieregel