Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Access-db maken om later over te zettten naar andere lokatie

  • willema

    Beste,

    Hoe zou ik bij aanvang van een grote Access-database het volgende aanpakken :

    Bedoeling is dat de front- en back-end later op het netwerk van het bedrijf komt te staan (V-schijf op een specifieke lokatie).

    Maar ik ga de database thuis maken op mijn lokale harde schijf. dwz dat alle queries en VBA die verwijzen naar de back-end anders zullen zijn.

    Moet ik aan de start op iets letten zodat het aan de finish het zeer makkelijk wordt om alles op de definitieve lokatie te zetten met juiste links ?

    Groeten,

    Marnik

  • JaapTon

    Marnik,

    Dit is inderdaad een probleem.

    Er zijn meerdere opties:

    * Thuis op de pc dezelfde schijven aanmaken

    * Via vba-code de koppelingen laten leggen

    * De Frontend is geen probleem, na het updaten van de Backend zul je de koppelingen in de Frontend opnieuw naar de juiste locatie moeten leggen.

    Succes

  • willema

    Dag Jaap, ideetje 1 lijkt me wel wat.

    Zou dat kunnen zonder partitioneren van een schijf ? Ik dacht dat er een manier was om een werkmap een virtuele stationsletter te geven.

  • JaapTon

    Marnik,

    Beetje late reactie, sorry.

    Hoever ben je?

    Wat je kunt doen is alles gewoon op jouw lokale pc inrichten.

    Zorg ervoor dat bij het opstarten in de werkelijke omgeving via de autoexec-macro een vba-procedure start die de juiste koppelingen controleert

    en waar nodig de juiste verbindingen naar de tabellen op het netwerk legt.

    Bij aanpassing naderhand op jouw lokale pc natuurlijk de autoexec tijdelijk uitschakelen.

    Succes.

  • wimmie

    Map een networkdrive (Z:of zo) naaar de back-end directory en doe dat bij de kant ook.

  • Eric Bernhard

    Willema,

    Ik weet niet hoe ver je al bent, maar misschien is het volgende voor je oplossing.

    Richt op je eigen computer een direcotory in zoals je wilt.

    Maak dan tenslotte een verwijzing naar een V drive en koppel deze met het subst commando.

    VB drive map c:\data\test\v-drive\……….

    In bovenstaande directory zet je een back-end.

    als je nu het volgende doet

    - start

    - uitvoeren (run) type in CMD en druk op return.

    hiermee krijg je een dos window op je computer te zien

    type in het zwarte scherm het volgende: subst v: c:\data\test\v-drive return

    Hiermee maak je fictief een v drive op je eigen c disk (je kunt elke willekeurige directory in het subst commando meenemen).

    Je kunt het ook opnemen met VBA commando's, maar dan moet je telekens de linken veranderen als je weer een update op de zaak wilt plaatsen.

    groet,

    Eric Bernhard

  • willema

    Dankjewel Eric,

    Voorlopig nog niet begonnen wegens veel andere klussen op de agenda.

    Maar ik probeer jouw suggestie zeker uit als ik er over enige tijd mee start.

    Groeten,

    Marnik