Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Rapportage stamboom

  • Henk

    De gehele afstamming van mijn duiven heb ik in een tabel zitten. Ik heb een aparte tabel waarbij ik het ringnr. van de jonge duif gekoppeld heb aan de vader en aan de moeder. Nu wil ik graag een afstammingskaart afdrukken, waarbij ik wil laten zien het ringnr. van de jonge duif, de vader, de moeder, de vader en moeder van de vader, de vader en moeder van de moeder, enz.. De rapportage moet er ongeveer uit komen te zien volgens als gepubliceerd in bijgaande link.

    http://www.zooeasy.com/nl/stamboom-software/sierduiven-fokken/fokkers/stamboom.html?n8We8rwBhAr5p87qaOENt74xQAtwpzwN.pdf

  • JaapTon

    Henk,

    Begrijp ik hieruit dat alle duiven (jong/vader/moeder enz.) samen in één tabel zitten?

    En dat je een tweede tabel hebt met ringnr. jonge duif met vader en moeder?

    Dan, zijn ALLE duiven uniek (d.m.v. een unieke ID ofzo…)?

    Graag wat meer info.

  • Henk

    JaapTon, klopt inderdaad. Alle duiven, jong, vader, moeder zitten in 1 tabel. De 2e tabel is zoals jij hebt omschreven, waarbij de ringnrs van de vader en moeder uit de eerste tabel worden gehaald en waar na toevoeging het ringnr van de jonge duif ook in de eerste tabel terecht komt. Ben benieuwd naar een mogelijke oplossing voor de rapportage. Dank alvast voor je tegenbericht.

  • JaapTon

    Henk,

    Neem bij elke duif in je tabel ook het ringnummer van de vader en moeder op (je hebt dan b.v. ID, Ringnummer, Geboortedatum, Kleur, Ringnummer_Vader, Ringnummer_Moeder).

    Maak vervolgens een query waarin je voor elke generatie die tabel opneemt.

    Dus, die tabel komt in de query meerdere keren voor,

    Je neemt eerst de tabel in de query op voor het jong, daarna neem je die tabel nog een keer op in je query met een koppeling tussen Ringnummer_Vader en Ringnummer.

    Vervolgens neem je nog een keer die tabel op in je query voor de moeder.

    Daarna voor grootouders enz.

    Op basis hiervan kun je een rapport maken.

    Succes.

  • Henk

    JaapTon,

    Soms zijn zaken toch niet zo ingewikkeld als gedacht. Jou tekst vertaald naar access en resultaat. Dank voor je reactie.

  • Henk Benter

    We zijn al weer een jaar na de oplossing van vorig jaar. De toepassing werkt goed. Toch zijn er altijd nog wensen te over. Wanneer ik nu een stamboom print, print deze alleen alleen de ringnummers van de duiven. Graag zie ik ook de aanvullende gegevens van de duif op de print. Hierbij te denken aan aan kleur, omschrijving geslacht, resultaten tentoonstellingen, enz.. Helaas is het me nog niet gelukt hiervoor de query uit te breiden. Ik vermoed dat dit ook niet te realiseren is middels een query, maar dat er enig programmeerwerk nodig zal zijn. Wie wil mij hierbij helpen? Eventueel zend ik de toepassing per mail toe. Al vast dank voor de reactie. Overigens, ik denk dat er voldoende aanvullende informatie aanwezig is in de vorige beantwoordingen.

    Al vast dank.

  • JaapTon

    Henk,

    In de query die ik voorstelde heb je meerdere keren de tabel geplaatst.

    Voor elke generatie heb je een keer de hoofdtabel erin gezet.

    Je kunt toch vanuit elke tabel de betreffende kenmerken als veld opnemen in je query?

  • Henk Benter

    JaapTon,

    Klopt, meerdere keren heb ik de tabel in de query geplaatst. De tabel bevat de velden KindID, VaderID en MoederID. Deze tabel staat 15x geselecteerd bij de queryopmaak, met daartussen de Join verbindingen. Daarnaast zou ik dus ook 15 keer de hoofdtabel op moeten nemen met daarbij ook weer join verbindingen tussen de tabel en de hoofdtabel. Ik ga dit proberen. Ik laat even weten of het lukt.

  • Henk Benter

    Helaas, ik heb de hoofdtabel toegevoegd. Lijntjes (Joins) getrokken en de velden naar de queryopmaak gesleept. Uit laten voeren. Helaas, foutmelding niet eenduidige outer joins. Loop dus vast. Help.

  • JaapTon

    Kijk al je joins na, niet allemaal gaan ze dus in de juiste richting.