Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

query weergeven in formulier via combobox

  • Bjorn

    Hallo,

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Voor het telecombedrijf waar ik werk heb ik een FAQ database gemaakt, bestaande uit een hele simpele tabel met de velden vraag, antwoord, aantekeningen. Vervolgens heb ik een query gemaakt die trefwoorden opzoekt in de tabel. Als ik bijvoorbeeld ‘SMS’ invul dan krijg ik 16 vragen en antwoorden die over SMS gaan.

    Probleem is echter dat ik dit wil weergeven in een formulier, liefst via een combobox. Wanneer het formulier geopend wordt, vraagt access om het trefwoord in te geven, bijvoorbeeld sms. Vervolgens krijg ik in mijn combobox ‘vraag’ een opsomming van alle vragen die over SMS gaan. Helaas lukt het niet om vervoglens een vraag te selecteren waar access het juiste antwoord bij geeft!

    Kan iemand mij hierbij helpen? Ik kom er namelijk niet meer uit…

    Bedankt,

    Bjorn

  • GG

    Het is mij niet helemaal duidelijk wat je wil. Ik zou denk ik een formulier maken met en textvak waarin je de zoekopdracht typt en vervolgens op een knop zoeken drukken.

    Daarna de recordset van een combox aanpassen aan de zoekopdracht.

    Vervolgens wil je een keuze maken uit die combox. En wat moet access doen met die keuze. Een nieuw formulier openen met de details. Of de details in aparte textvakken zetten??

    GG

  • Bjorn

    Hallo,

    wanneer ik het formulier open vraagt access om het zoekwoord op te geven. Stel ik typ daar in ‘SIM’ dan geeft hij een lijst met vragen waarin het woord SIM voorkomt. Vervolgens wil ik uit deze lijst de vraag aanklikken waar ik naar opzoek ben. Tot hier gaat het allemaal prima, alleen access geeft vervolgens niet voor die ene vraag het antwoord in het memoveld wat daaronder staat.

    De koppeling van vraag naar antwoord in het formulier lukt dus niet… Enig idee?

    Bjorn

  • Guus

    Ik denk dat dit een oplossing is voor jou probleem.

    Breng een keuzelijst met invoervak aan en zorg ervoor dat bij de gegevens bron de eerste kolom het unieke record-id is(eventueel verborgen).

    In de gebeurtenis procedure nabijwerken zet je onderstaande code:

    Private Sub Antwoord_AfterUpdate()

    ' De record zoeken die overeenkomt met het besturingselement

    Dim rs As Object

    Set rs = Me.Recordset.Clone

    rs.FindFirst " = " & Str(Me!)

    Me.Bookmark = rs.Bookmark

    End Sub

    Dan ben je er nog niet helemaal. Omdat een gebruiker ook op andere manieren door de records kan lopen zou het mooi zijn indien hij dat doet de keuzelijst meeveranderd.

    Zet onderstaande code in de formuliergebeurtenis bij aanwijzen:

    Private Sub Form_Current()

    ' Werk de keuzelijst met invoervak Record zoeken bij.

    Antwoord= ContactpersoonId

    End Sub

    (De veldnamen moeten nog worden aangepast.)

    Suc6