Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

tips voor opmaken

  • wim

    Zijn er ook regels c.q. tips voor het opmaken van formulieren. Bijvoorbeeld t.a.v. het uitlijnen, lettertype, lettergrootte.

    Ik vind het af en toe een gepruts. Met ctr+A kan ik alles selecteren en een groter letter kiezen, maar dan moet ik de velden ook hoger maken, anders past bijvoorbeeld de onderkant van de g er niet in. Als als ik alle velden wat hoger maak, lopen ze allemaal over elkaar heen.

    Passen jullie ook een bepaalde volgorde van opmaak toe.

    Graag wat tips hierover.

    Wim

  • RV

    Via CTRL + Shift kun je meerdere velden selecteren.

    Als je bv. een lettertype wilt aanpassen voor meerdere velden, selecteer je de velden in kwestie, pas in Eigenschappen het lettertype aan, dubbelklik zowel op de onderste lijn als op de rechterlijn van 1 van de geselecteerde velden en je hebt zowel je lettertype aangepast als de grootte vam je velden aangepast aan het lettertype.

    RV

  • chris

    Hoi Wim

    Kijk ook eens onder “opmaak”daar zijn hele intersante en makkelijke dingen te vinden.

    succes chris

  • wim

    RV

    alvast bedankt. Dit soort informatie zoek ik.

    Heb je nog meer van dat soort tips? Het gaat mij om praktijkervaringen. zoiets als “meestal doe ik het zus of zo”.

    Maar wat opmaak betreft:

    Veldnamen hebben verschillende lengtes. Maak je in een formulier dan de veldnamen die onder elkaar staan, zo lang als de langste veldnaam?

    (zodat een korte veldnaam heel ver van het veld af kan staan). Of doe je dit bewust niet.

    Achtergrondkleur:

    Je kunt het zo mooi maken als je zelf vind, maar is dat verstandig. Een formulier kan nog wel eens wijzigen en dan moet dat soort zaken ook wijzigen.

    Het saaie standaardgrijs werkt dan wel effectiever. Passen jullie vaak ander kleuren toe, of blijven jullie veel in het standaard grijs zitten, omdat klanten dat wel prettig vinden.

    Invulvelden:

    Je kunt velden zo dicht tegen elkaar schuiven dat er alleen nog maar een streep tussen zit, of laten jullie er een stukje ruimte tussen (achtergrond).

    Vet maken:

    Maken jullie veldnamen vet of juist niet.

    Graag nog meer tips van meer mensen.

    Wim

  • wim

    Chris,

    Bedankt. ik heb daar al mee gewerkt, maar is niet precies wat ik zoek. Het gaat mij met name om tips zoals ervaren accesgebruikers in de dagelijkse praktijk toepassen.

    Wim

  • Dirk Meijer

    Chris,

    ik ga gewoon op mijn gevoel af en wat ik het makkelijkst vind werken. Dus ook de tabvolgorde. Ga er creatief mee om en maak het jezelf makkelijk.

    Dirk