Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

plantendatabase

  • art

    Ik ben bezig met het ontwikkelen van een database van planten. Nu ik zo'n 130.000 plantennamen heb ingevoerd wordt de database wat traag. Heb ik de grenzen van Access bereikt of is het een programeerfout? Wil iemand mij helpen?

  • Tim

    130.000 plantennamen (records) kan volgens mij niet echt een probleem zijn voor Access. Hoe groot (in MB) is je Database ??

    Je kan hem in elk geval via tools-database utilities- compact database al behoorlijk verkleinen qua MB grootte.

    Als dit ook nog niet helpt moet je maar wat meer info over je Db design en tabel relaties doorzenden.

  • art

    De database is 24 Mb groot, ook na comprimeren. Het bevat de hele taxonomie en nogal wat informatie als onderlegger voor een planten/dieren-determinatiedatabase.

    Ik verwacht dat de database uiteindelijk nog vier keer zo groot gaat worden.

  • RV

    Er kunnen tig redenen zijn waarom je performance minder wordt.

    24 Mb en 130.000 rijen lijkt mij aan de hoge kant.

    Je zult wat meer info moeten geven over hoe je database is opgezet.

    Zoals:

    - werk je met afbeeldingen

    - werk je met recordsets

    - is je database genormaliseerd

    RV

  • Eric

    kwestie van geen water geven…..:-)

  • JaapT

    Art,

    Er zijn geen exacte getallen te geven qua grootte in Mb en hoeveelheid records. Zie ook het antwoord van RV.

    Zelf heb ik op een symposium wel eens gehoord dat in Access voor een optimale prestatie een grens moet worden gelegd aan +/- 50.000 records.

    Natuurlijk is dit een relatief begrip, want waar bestaan die records uit?

    (hoeveel kolommen, veel memo-velden e.d.)

    Maar op voorhand kan ik nu al stellen, dat als jij zegt dat de database 4 keer zo groot wordt, je een echt performance-probleem gaat krijgen.

    Succes,

    Jaap

  • Wielke

    Eric schreef:

    >

    > kwestie van geen water geven…..:-)

    Dat is inderdaad een oplossing (LOL)

    maar alle gekheid op een stokje.

    Je kunt jouw database splitsen.

    In het menu extra

    Databasehulpprogramma's

    optie database splitsen.

    Maak voordat je dit doet een kopie van jouw database (normaal zal dit geen problemen opleveren maar voor de zekerheid)

    Ik denk dat jouw db sneller gaat werken.

    Hoop dat je er iets aan hebt.

    Succes en

    alvast prettige feestdagen gewenst (aan iedereen op dit forum)

    Groetjes

    vaan der Wielke Oet Mestreech