Beetje lang verhaal over een database die ik van iemend “ge-erfd” heb, en die niet gedocumenteerd is. Alles is in Access2000 en voor zover ik kan zien is er geen VBA gebruikt.

Ik heb een database waarin in één tabel gegevens van projecten staan (PROJECT) en in een andere tabel staan de gekoppelde deelnemers (PROJPARTIC) aan die projecten. Aan die gekoppelde deelnemers is een actuele status (code, numeriek) verbonden waaruit o.a. het soort dienstverband blijkt op het moment van het project.

Nu heb ik vanuit het form waarin ik de projectgegevens heb staan (FRMPROJ) een button waaronder ik via een macro een rapport (REPPROJ) maak waarin alle deelnemers van dat project vookomen met hun tarieven. Dat wordt met een sub-form (SFRPROJ) in het rapport geprint. Dat sub-form wordt op zijn beurt weer gevoed door een qry (QRYSUBREP) die op de tabel PROJPARTIC draait, waarin de layout en de kolommen vastliggen. De selectie wordt in de macro gedaan.

Wat ik nu wil, is in het form FRMPROJ het totaal aantal deelnemers te kunnen zien met een vast dienstverband (code 1). De gegevens uit het sub-form wil ik hier dus helemaal niet zien.

Nu ben ik al wat bezig geweest want op het forum had ik begrepen dat ik eerst een count functie in het sub-form aan moest maken en die vanuit het hoofdform laten zien. Dat lukt niet.

Ik heb in het form SFRPROJ een textbox toegevoegd die een count doet. Als ik de queru QRYSUBREP dan bekijk dan staat op dat moment achter elk record het totaal aantal records uit de tabel PROJPARTIC in de kolom AANTPART. Als ik vervolgens een project opvraag in FRMPROJ en ik druk het rapport af dan staat er op het rapport achter elke deelnemer het totaal van de deelnemers binnen dat project en inderdaad alleen de “code 1” records. Die berekening lijkt dus wel goed te gaan.

Als ik dan in het form FRMPROJ een textbox opneem met de functie:

=sum( SFRPROJ.AANTPART) dan gaat het dus fout.

Hij komt met een #error waarde in dat veld.

Ik hoop dat iemand me met deze info wat op weg kan helpen. Het liefst zonder gebruik van VBA want dat beheers ik al helemaal niet.