Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

beginnersvraagje

  • Jeroen Coolsaet

    't is al een tijdje geleden dat ik nog met access gewerkt hebt, en dan gebeurt het wel es dat je iets vergeet… Ik hetb zitten zoeken op access.startpagina.nl naar voorbeelden die ik zou kunnen gebruiken, maar het lukt me niet om mijn (heel simpel) probleem op te lossen.

    ik heb de volgende database:

    Tabel1:

    Student_ID

    Student_Naam

    Adres

    e-mail

    gsm

    Tabel2:

    Studentenraad_ID

    Studentenraad_Naam

    Tabel3:

    Instelling_ID

    Instelling_Naam

    Tabel4

    Functie_ID

    Student_ID

    Instelling_ID

    Studentenraad_ID

    k heb dus een lijst van studenten, studentenraden en instellingen. Daarnaast een lijst van functies. Er kunnen dus studenten zijn die in meerdere instellingen zitten, of meerdere studentenraden. Daarom dat er een “functie_ID” is.

    Nu zou ik op een bepaald formulier een lijst willen publiceren van de functies van een student. Dus ik wil een formulier met de persoonlijke gegevens en daaronder dan lijn per lijn (in een subformulier) welke functies die allemaal heeft.

    Op zich niet moeilijk (ik krijg direct een lijst van de functies), maar enkel de ID's (dus dat uit Tabel4), en niet de namen. Hoe moet ik dat nu weeral doen?

    Ik wil dus in plaats van:

    —————-

    Instelling Studentenraad Functie

    1 3 7

    2 2 6

    —————-

    dit:

    —————-

    Instelling Studentenraad Functie

    KATHO Kat-raad Voorzitter

    UGENT SOVO Lid

    —————-

    k weet het, 't is simpel, maar hoe ging da nu weeral?

  • Eric B

    kan hij ook meer functies hebben?

  • JaapT

    Jeroen,

    Maak een query met als uitgangspunt Tabel4.

    Voeg de andere 3 tabellen toe en leg de relaties uit tabel4

    naar de juiste tabel 1 t/m 3 (dus b.v. Tabel4/Instelling_ID naar Tabel Tabel3/Instelling_ID enz.)

    Neem uit de tabellen 1 t/m 3 de gewenste kolommen op.

    Succes,

    Jaap