Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

som in query

  • marleen

    vraagje 1.

    in een kolom zeg “getal” in mijn query heb ik 5 verschillende soorten gegevens, zeg 1, 2, 3, 4, 5,

    Nu wil ik de som berekenen op een formulier van alle 1en, en alle 2en enz.

    Weet iemand dit

    vraagje 2.

    in een kolom zeg “uren” in mijn query. in een andere kolom wil ik als de eerder genoemde 1 er staat die uren opgeteld hebben.

    Ik heb iets gedaan met in een nieuwe kolom

    uren1:IIf()=1;;“”)

    tot zover krijg ik in de kolom keurig wat ik vraag. Maar nu wil ik die uren optellen in formulier met =Som() en dat vertikt ie. Te moeilijk zegt ie.

    Iemand een weetje voor mij.

    Marleen

  • Eric B

    zoiets

    som(IIf()=1;;0))

  • marleen

    Eric,

    Geeft een syntaxfout.

    marleen, ben blijvende beginner.

  • JaapT

    Marleen,

    Gebruik je een gewone selectie-query of gebruik je groupby?

    Gebruik je een normale selectie-query dan neem je de volgende kolom op:

    Uren1: iif(=1;;0) (let op de syntax!)

    Geef anders s.v.p. wat meer specificaties.

    Succes,

    Jaap

  • marleen

    Jaap hoi,

    Alles geprobeerd maar niks hoor. Heb er ook te weinig verstand van weet ik. Maar oke.

    Mijn SLQ staat op groupby.

    Even nog met echte gegevens.

    Ik heb een grote query

    daarvan afgeleid een SLQ over één cluppie en daarvan een rapport gemaakt en op een blad sommige aantallen gegevens en sommige som gegevens. Werkt best aardig, tot zover ben ik trots op mezelf.

    Nu het ik ben blond en jong gedeelte.

    In de SLQ heb ik een kolom SENIOREN en daar staan opgenomen, S50, S55D en S55H.

    Nu wil ik als voorbeeld de aantallen hebben van de S50 en die op het formulier van mijn rapport zetten. Doe ik =Aantal() dan werkt het goed maar ik wil de aantallen van elke soort.

    Door de nieuwe kolom met de IIF formule telt hij niet terwijl op het scherm wel alleen S50 aangegeven wordt.

    Als ik alle hulp hier gegeven probeer zegt ie sytaxis fout, of allemaal extra haakjes openen en sluiten.

    Ik kan hem niet sturen als je dat al zou willen want er staan heelveel persoonlijke gegevens in.

    Hopelijk wil je of een ander nog even denken voor me.

    We hebben geupdate access 2000 en werken met XP en Windows 2000.

    marleen

  • JaapT

    Marleen,

    Het spijt me, ik kan met deze gegevens je niet verder helpen.

    Je zou de sql wel hier kunnen plaatsen, dan kunnen we het verder beoordelen

    en geef je toch geen inhoudelijke persoonlijke gegevens.

    Groet,

    Jaap

  • Henk

    ben zo vrij geweest om het verhaal even mee te lezen

    moet volgens mij toch niet zo ingewikkeld zijn om op te lossen

    Ik neem aan dat je een query maakt in de standaard ontwerpweergave van Acces

    (en niet in de SQL weergave)

    maak een totalen query (groupby) met als eerste kolom SENIOREN die je op group by zet

    tweede kolom maken weer senioren die je op aantal zet

    hierin krijg je als het goed is nu de aantallen van al de verschillende soorten die er in de kolom senioren zijn

    vervolgens kun je andere kolommen toevoegen waarin je gegevens kunt optellen met de functie som. Deze kolommen geven automatisch dan de verschillende totalen per soort SENIOREN

    als je een berekend veld wilt toevoegen let er dan op dat deze als Expressie staat gedefinieerd anders krijg je foutmeldingen of verkeerde waarden

    deze query kun je gebruiken als bron voor je rapport

    hopelijk heb je hier iets aan, ben met Jaap eens dat je eigenlijk alleen maar verder geholpen kunt worden als je de daadwerkelijke tabellen en querys te beschikking stelt

    succes

    Henk

  • JaapT

    Marleen,

    Heb je het kunnen oplossen?

    Groet,

    Jaap

  • marleen

    beste Jaap, Henk en Eric,

    Heel hartelijk bedankt voor de hulp, maar ik ben een tikkie te dom voor jullie oplossingen. Het lukt gewoon niet.

    Wat heb ik wel gedaan:

    Ik heb een kruistabel gemaakt en die als subformulier opgenomen in mijn rapport en daarvan de totalen opgenomen in mijn gegevensblad.

    Dat werkt, het staat best mooi, het neemt wel weer ruimte maar het is een oplossing alhoewel ik een andere bedacht had maar ik heb de gegevens dus wel.

    Heel hartelijk bedankt voor het meedenken.

    Fijne kerstdagen.

    marleen