Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

leverid's toe voegen aan verschillende tabelen

  • Alex

    ik heb een viertal tabelen waar gegevens instaan over verschillende produkten.

    nu is mijn vraag hoe ik van uit mijn leveringen tabel de leverid's kan toe voegenaan de verschillende tabelen.

    het is wel zo dat er bijv 20 stuks op een levering heb en die moeten afzonderlijk het bijbehorende leverid mee krijgen. en het liefst automatisch.

    wie helpt mij,

    alvast bedankt accessers

  • Henk

    Je kunt het waarschijnlijk oplossen door een query te maken die de gegevens uit de verschillende tabellen combineert.

    Levergegevens toevoegen aan de produkt tabellen lukt waarschijnlijk niet omdat je meestal met unieke productcodes werkt en een produktcode voor kan komen in meerdere leveringen. Dan kun je maar een leverid (bijv de laatste levering) toevoegen aan het betreffende product

    Als je wat meer gegevens omtrent de structuur van de tabellen kunt verstrekken kan ik waarschijnlijk wel iets voor je bedenken.

    Henk

  • RV

    Alex,

    is een speciale reden waarom je vier tabellen hebt, normaal zou dat er een moeten zijn (tabel Produktgegevens).

    Dit zijn de tabellen die je zou moeten hebben als je databasestructuur genormaliseerd is:

    - tabel tblLevering

    - tabel tblLeverregel

    - tabel tblProdukt

    met:

    - een 1 op veel relatie tussen tblLevering en tblLeverregel

    - een 1 op veel relatie tussen tblProdukt en tblLeverregel

    RV

  • Alex

    ik heb 4 tabelen voor vier hoofdprodukten, televisie,radio,cd,en dvd.

    in de tabel levering staan de lever gegevens. nu is het zo dat een zending televisie's uit een 20 tal tv's bestaat met voor iedere tv een uniek serienummer.

    nu wil ik dat er bij iedere tv uit die order het leverid meekrijgt zo dat ik altijd kan terug herleiden onder welk lever id een bepaalde tv besteld is geweest.

    of is er een ander optie?.

    graag julie reactie

    groeten alex,

  • RV

    Alex,

    om voor ieder hoofdprodukt een aparte tabel te maken is geen goed idee.

    Als je ook de levetingen van je andere hoofdprodukten zou willen gaan traceren, wat ga je daar dan voor gebruiken?

    Met lever_id gaat dat niet lukken, immers, dat gebruik je al voor je TV's.

    Normaliseer eerst je database , te beginnen door een nieuwe tabel tblProdukt te maken en daar al je produkten in te zetten.

    Voeg aan deze tabel een kolom toe waarin je produktsoort vastlegt (TV, radio, cd, dvd).

    Beter nog, maak een aparte tabel waarin je je produktsoorten opneemt.

    Produktsoort wijs je toe in je formulier waarin je een nieuw produkt toevoegt, via een keuzelijst die gebaseerd is op je tblProduktsoorten.

    Bekijk de Noordenwind voorbeelddatabase eerst eens en verdiep je eerst eens meer in het opzetten van een genormaliseerde databasestructuur (ff zoeken op Google naar normaliseren of Codd)

    RV

  • Alex

    bedankt,

    ik zal me er eens in verdiepen. ik kom er nog wel op terug.

    groeten.