Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Datum in totalenquery

  • Lia

    Ik zit met het volgende probleempje:

    In access heb ik een selectiequery gemaakt (op basis van een andere query)waarin de totalen per maand worden weergegeven (alle activiteiten in de maand juli kosten dus zoveel). De datum wordt nu weergegeven als ‘juli 2004’. Het probleem is echter dat als ik ga sorteren, de maand ‘ december 2004’ voor ‘ juli 2004’ komt te staan, m.a.w. hij sorteert alfabetisch en niet meer datum. In de tabel die de oorspronkelijke datum levert, is het veld wel ingesteld op ‘datum’ .

    Ik heb me echt blauw gezocht, maar ik kom er niet uit hoe ik deze velden in de query als op datum kan laten sorteren. Help ! :-)

    Alvast bedankt !

    Lia

  • RV

    >In de tabel die de oorspronkelijke datum levert, is het veld wel ingesteld op ‘datum’ .<

    Pas je queries aan.

    Neem je datum op in je queries en gebruik de funkties Format en DatePart.

    Zie Access Help voor info mbt deze funkties.

    Andere quick and dirty benadering is de funktie CDate te gebruiken om te sorteren.

    Quick and dirty omdat CDate afhankelijk is van taalinstellingen op een PC.

    Heb je bv. Nederlands, dan geeft CDate(augustus 20004) bij jou 01-08-2004.

    Bij een collega die Engels heeft krijg je #Error, omdat augustus niet herkent wordt (zou dan august moeten wezen).

    RV

  • Lia

    Dank je wel ! Ik had het inmiddels al opgelost; in de querie staat een kolom ‘Year’ en als ik die gebruik om oplopend te sorteren zet ie alles keurig op volgorde ! Zal volgende keer beter kijken :-)