Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

rekenen in Acces

  • SvN

    Ik heb een selectiequery die gebaseerd is op twee tabellen. Nu wil ik de inhoud van twee kolommen van elkaar laten aftrekken. In een lege kolom typ ik dan in het vakje veld: verschil: (-). ‘Kosten’ komt hier uit een andere tabel dan ‘Opbrengst’, moet ik dat er nog bij zetten? Bij het vakje ‘Totaal’ zet ik hem op expressie. En vervolgens krijg ik de melding ‘U probeert een query uit te voeren waarbij de opgegeven expressie geen deel uitmaakt van een statistische functie’.

    Wat is hier aan de hand en hoe kan ik dit soort functies in Acces 97 maken?

    Saskia

  • RV2

    >'Kosten' komt hier uit een andere tabel dan ‘Opbrengst’, moet ik dat er nog bij zetten?<

    Zou ik altijd doen.

    Het komt weleens voor dat een kolomnaam in meerdere tabellen gebruikt wordt.

    Als je de tabellen vervolgens opneemt in een query en de kolom gebruikt, weet Access naar welke tabelkolom je verwijst.

    >Bij het vakje ‘Totaal’ zet ik hem op expressie. En vervolgens krijg ik de melding ‘U probeert een query uit te voeren waarbij de opgegeven expressie geen deel uitmaakt van een statistische functie’.<

    Als je in een queru een statistische funktie gebruikt, moet de je gegevens groeperen.

    Daarvoor gebruik je de funktie GROUP.

    Zie Access Help voor meer info.

    RV2