Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Datum automatisch aanpassen

  • Eva

    Ik wil een database hebben, dat als ik in het ene kolom een datum invul, dat er in de kolom ernaast automatisch een datum komt te staan van 2 jaar later.

    Voorbeeld: ik vul in kolom 1 in : 25-02-2005

    dan moet er in kolom 2 automatisch: 25-02-2007 komen te staan, dus elke keer 2 jaar erbij

    Wie kan mij hiermee helpen.

    BvD.

  • RV2

    Ik neem aan dat je het over een formulier hebt.

    Open je formulier in ontwerpweergave.

    Voeg een ongebonden tekstveld toe.

    Vul daar een standaardwaarde waarde in:

    =DateAdd(“yyyy”;2;naamvantekstveldmetdatum)

    RV2

  • Eva

    Bedankt,

    Alleen ik snap niet helemaal wat ik voor

    “naamvantekstveldmetdatum”

    moet invullen….

    De eerste tabel waar je een gewone datum intypt heet: Datum Inspectie

    De tweede tabel waar het automatisch moet komen te staan met 2 jaar erbij opgeteld heet: Volgende PI

    Kan je die code nog een keer neerzetten met wat nadere uitleg, en gelijk de goede benaming erin etc.?

    Alvast thnx.

  • RV2

    naamvantekstveldmetdatum is de naam van het tekstveld in je formulier.

    Gegevens voer je in via een formulier, niet rechtstreeks in een tabel.

    Je vraagstelling is met je aanvullende info heel anders geworden, wees de volgende keer wat duidelijker.

    Je leidt een datum af uit een andere datum, dat wordt ook wel een berekend gegeven genoemd.

    Berekende gegevens sla je niet op in tabellen, maar bereken je via queries, door het toevoeen van een kolom waarin je je berekening opneemt.

    De DateAdd funktie staat duidelijk beschreven in Access Help, kijk daar eens.

    En kijk eens naar voorbeelddatabases zoals de Noordenwind database.

    RV2

  • Eva

    jouw antwoord was prima, daar kan ik wel wat mee….

    Maar wat ik in het “naamvantekstveldmetdatum” moet invullen, kom ik niet helemaal uit.

    Ik heb zeg maar die 2 kolommen, die namen die ik je gegeven heb, dus ik voerde bij de standaardwaarde in de tweede kolom dit in:

    =DateAdd(“yyyy”;2;Datum Inspectie)

    Want ik wil dat die uit de kolom Datum inspectie (van welke datum je daar hebt ingevuld) dan 2 jaar optelt in de kolom Volgende PI

    Maar toen gaf die een foutmelding, dat het fout was.

    Hoe luid deze code correct dan?

    Thnx.

  • RV2

    >Ik heb zeg maar die 2 kolommen, die namen die ik je gegeven heb, dus ik voerde bij de standaardwaarde in de tweede kolom dit in:<

    Waar heb dat ingevoerd, in je tabel?

    RV2

  • Eva

    Dit heb ik ingevoerd in de Ontwerpweergave ingevoerd bij Algemeen onderin, wat je zei bij het vakje standaard waarde.

    Wil je die code die ik daar in moet voeren geven?

    Met die kolommen zoals ze heten, wat ik in vorig bericht heb gezet….

    Hartstikke bedankt in ieder geval.

  • RV2

    =DateAdd(“yyyy”;2;)

    RV2

  • eva

    Als ik dit invoer bij het standaardwaarde vakje van de kolom volgende PI, in het ontwerpsweergave, krijg ik de volgende foutmelding:

    “Onbekende of ongeldige verwijzing Datum Inspectie in Validatie-expressie of standaard waarde in de tabel EBI Registratie”

    EBI registratie ( zo heet de tabel waarin ik die code wil invoeren )

    Weet jij wat er hier aan de hand is?

  • RV2

    Standaardwaarde in het formulier, NIET in je tabel!!!

    Lees mijn eerste tip nog eens goed door.

    RV2