Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Cijferreeks

  • JN

    Hoe kan in uit een reeks cijfers vb. 1 2 4 5 7 8 9…. de vrije cijfers halen (hier dus 3 en 6). Thx JN

  • Makaai

    Ik neem aan dat je dat opgelost wil zien in VB?

    Stel je hebt je cijfers in een array cijfers():

    Index = 1

    For i is 1 to AantalCijfers

    if cijfers(Index) <> i then

    MsgBox i & “ zit NIET in je reeks!”

    Else

    Index = Index + 1

    end if

    next i

    En… je moet natuurlijk je variabelen declareren.

    Makaai

  • JN

    Ik ben gene crack in VB eerlijk ik ken er niets van. Is het mogelijk om het op een gemakkelijke manier uit te leggen hoe ik het voor elkaar krijg ?

  • Makaai

    Je geeft eigenlijk te weinig informatie over het probleem. Waar komen de cijfers vandaan, moet je ze in een formulier invoeren of zitten ze in een tabel?

    Makaai

  • JN

    De cijfers zitten in een tabel het zijn nummers van elektrische toestellen (ongeveer een 1000 tal). Deze toestellen blijven hun ganse levensduur dit nummer behouden gaat er eentje stuk dan worden de gegevens uit de database gewist. Komt er een nieuw toestel bij dan wil ik dat het eerste vrije nummer terug geven om zo geen gaten te maken in men tabel. Het is ook niet mogelijk om ze ergens op te schrijven omdat de database door verschillende personen wordt gebruikt en op verschillende locaties.

    Thx Johan

  • Makaai

    Ik raad je aan om de nieuwe toestellen gewoon door te nummeren en de oude afgedankte toestellen middels een nieuwe veld bijv. een status (of datum) aan te geven dat deze niet meer wordt gebruikt. Zo kun je nog altijd terug zien wanneer een toestel is afgedankt.

    Bovendien roept een lapje code waar je niets van begrijpt meer vragen op dan antwoorden.

    Makaai

  • JN

    Ik zoek nog wel even verder.

    Maar toch heel erg bedankt.

    Johan