Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hoofdkeuzelijst koppelen met subkeuzelijst

  • Yoli

    Wie helpt mij?

    Ik wil een Hoofdkeuzelijst (met b.v. automerken) en zodra er voor een merk gekozen wordt, dan de subkeuzelijst met de types die horen bij dat merk.

    Dus ik kies voor Nissan en krijg dan een (sub)keuzelijst met Primera, Almera enz.

    Ik neem aan dat ik iets in de Gebeurtenissen moet doen, maar wat?

    En hoe zet ik de tabellen op?

    Je kan me ook gewoon mailen op web@yoli.nl

    Bedankt!!!

    Gr. Yolanda

    P.s. ben gevorderde pc gebruiker (ben IT-er) en heb ervaring met programmeren, maar Access is nog deels nieuw voor mij.

  • JaapT

    Yolanda,

    Je hoofdkeuze-lijst gebruik je als selectie-criterium in de query van je subkeuze-lijst.

    In je hoofdkeuzelijst gebruik je de eigenschap “Na bijwerken” om de subkeuzelijst bij te werken.

    Succes,

    Jaap

  • yoli

    Hoi Jaap,

    Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Ik ben nog niet zover dat ik query's moet maken. Als ik de eigenschap ‘Nu bijwerken’ moet nemen, wat moet ik daar dan invullen??

    Gr. Yolanda

  • JaapT

    Yolanda,

    Nadat je in de hoofdkeuzelijst een keuze hebt gemaakt, moet je dus de subkeuzelijst laten bijwerken op basis van de hoofdkeuze.

    In je hoofdkeuzelijst kies je dus voor de eigenschap “Na bijwerken” en je programmeert dat dan de subkeuzelijst alleen die typen laat zien van het merk die in je hoofdkeuze gekozen is.

    Succes,

    Jaap

  • AB

    Beste JaapT,

    Zou je een voorbeeld kunnen geven van die code.

    Groet, AB

  • JaapT

    Alsjeblieft:

    Ik heb een tabel gemaakt, “merken”, met daarin 2 kolommen, Merk en Type.

    Ik heb daarin ingevoerd: Opel 1 Opel 2 Opel 3 Opel 4 Opel 5 Honda 1 Honda 2

    Ik heb 2 query's gemaakt op de tabel “merken”:

    1)

    SELECT merken.Merk FROM merken GROUP BY merken.Merk; Deze selecteert de merken uniek (d.w.z. één record per merk)

    2)

    SELECT merken.typen FROM merken WHERE

    (((merken.Merk)=!!));

    Deze selecteert de typen die bij een bepaald merk horen.

    Vervolgens heb ik een formulier gemaakt, merken, wat niet is gebaseerd op een tabel of query. Op dit formulier heb ik 2 keuzevakken gemaakt, merk en typen.

    In de keuzelijst merk van het formulier plak ik query 1 in het veld rijbron en query 2 in de keuzelijst typen

    In de eigenschap “Na bijwerken” van de keuzelijst merk kies ik voor opbouwen programmacode en heb deze code erin gezet:

    Private Sub merk_AfterUpdate()

    Me!typen.Requery

    End Sub

    n.b. De eerste en laatste regel verschijnen automatisch.

    Nadat je het formulier hebt opgeslagen kun je gaan testen.

    Ik hoop dat je met dit voorbeeld op weg kan.

    Als je zelf namen voor formulier en tabel wilt gebruiken, logisch maar wijzig die dan in de code e.d.

    Succes,

    Jaap

  • AB

    Jaap perfect, bedankt.

  • JaapT

    AB,

    Bedankt voor de terugkoppeling en succes,

    Jaap