Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Autonummering in query genereren?

  • GvA

    Is er een mogelijkheid om bij een (selectie)query een automatische nummering te genereren van 1 t/m laatste record? Zonder hierbij gebruik te maken van een eventuele nummering in de tabel?

    Aangezien de uitvoer maar een deel van de onderliggende tabel is en het van belang is dat er geen gaten in de nummering zitten is het geen optie om autonummering te gebruiken of op een andere manier automatisch nummers toe te wijzen aan de records in een tabel.

  • JaapT

    GvA,

    Wat is dat toch, dat mensen zo vreselijk gehecht zijn aan opeenvolgende nummering? Wat is daar het voordeel van?

    Je geeft zelf aan dat de uitvoer maar een deel is van de onderliggende tabel,

    wat wil je dan bewerkstelligen?

    Succes,

    Jaap

  • RV2

    Zie bijvoorbeeld

    http://www.access-programmers.co.uk/forums/showthread.php?t=46661

    RV2

  • GvA

    Ik ben nog steeds op zoek naar een oplossing voor mijn “meterstanden”-probleem.

    Wil nu het volgende proberen:

    Een query met een veld teller (hierin moet die autonummering zonder gaten komen), een veld teller-1, de datum en de stand.

    Een 2e query met wederom de teller, de datum en de stand.

    Een 3e query waarin bovenstaande 2 queries gelinkt worden via de teller en via de teller-1. Zodoende krijg ik 2 achtereenvolgende standen in dezelfde rij en kan ik het verschil uitrekenen. Dit kan dus alleen maar las ik de autonumering zonder gaten heb.

    Ik heb al een methode gevonden om de autonummering van de tabel te gebruiken en hiervan de gaten te dichten, maar dit werkt niet aangezien ik verschilllende standen per datum heb (verschillende meters). Als ik de standen dus in een query groepeer per datum en de som van de standen neem, kan ik de autonummering niet meenemen (tenminste weet ik niet hoe, group by is geen optie)

    Daarbij loopt autonummering van de tabel vaak niet in de volgorde die ik wil, maar da's weer een ander verhaal.

  • JaapT

    GvA,

    Dit wordt echt een stuk VBA-programmering, daar ontkom je niet aan.

    Verschil bepalen tussen records onderling los je niet op met query's.

    Succes,

    Jaap