Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

onbekende database-indeling

  • M.v.Kesteren

    Hallo mede-ontwikkelaars,

    Wij zijn bezig met de ontwikkeling van een database in MsAccess waarbij gebruik gemaakt word van frontends en een backend.

    Zo af en toe kunnen de gebruikers de backend niet meer benaderen omdat ze een melding krijgen: onbekende database-indeling.

    Om dit op te lossen moet iedereen Access afsluiten, de backend moet gerepareerd worden en dan kan iedereen er weer mee werken.

    Vaak is de oorzaak hiervan een pc die vastloopt of een netwerkverbinding die “wegvalt”.

    Mijn vraag is klopt deze oorzaak en zijn er bekende manieren om deze storing te verhelpen?

    Er maken steeds meer mensen gebruik van de backend dus de kans op storingen word ook steeds groter.

    Als je hier ervaringen mee hebt en evt. oplossingen hebt gevonden dan zou ik graag een reply van je krijgen.

    Bij voorbaat dank,

    Mathijs

  • RV2

    Vastlopers of een netwerkverbinding die wegvalt zijn idd 2 oorzaken voor je probleem.

    Je moet er dus voor zorgen dat je geen vastlopers hebt en geen instabiele netwerken hebt.

    Vanuit Access kun je eea niet voorkomen en andere “oplossingen” dan de genoemde zijn er niet, voorzover ik weet.

    RV2

  • ERic B

    Bij een gekoppelde database die in een netwerkomgeving draait is het,

    zeker bij een programmabestand in Access 2000, van belang dat u het

    gegevensbestand (het bestand met alle data) direct in de root van

    een schijfletter (mapping) zet. Dus niet in een submap van een

    submap (bijvoorbeeld i:\Verpleegplanmenu\Data\VerpleegplanMenuDT.mdb),

    maar direct in de root, bij voorkeur met een korte bestandsnaam,

    zoals t:\vpmdt.mdb. Met een submap (in een submap)

    hebt u erg veel overhead bij het inlezen van de data.

    Vooral in Access 2000 maakt dit enorm veel uit voor de performance,

    bij een Access 97 programmabestand merkt u het verschil niet of nauwelijks.

    Als u uw bestand toch in een submap wilt opslaan dan kan dat wel,

    maar dan moet u een mapping maken naar die directory.

    Bijvoorbeeld met subst.

    http://www.granite.ab.ca/access/performancefaq.htm

  • M.v.Kesteren

    Bedankt voor jullie reactie's alleen het probleem is hiermee nog niet opgelost.

    Of ik hier tot een oplossing kom weet ik niet, maar misschien dat iemand iets heeft aan de ervaringen die wij opdoen.

    We hebben de back-end zo dicht mogelijk bij de root gezet maar dat helpt niet.

    Ook hebben we op de lokale pc's een netwerkverbinding gemaakt naar deze map maar dat lijkt vooralsnog langzamer te werken en verhelpt het probleem zeker niet.

    Het begint er op te lijken dat we teveel gebruikers krijgen voor de Front-end Back-end oplossing.

    Volgens Access werkt dit goed tussen de 5 en 20 gebruikers en met een back-end die kleiner is dan 200mb hoewel men aangeeft dat een database 2 Gb kan worden.

    Wij lopen nu tegen de 30 gebruikers aan en het probleem komt steeds vaker voor.

    Mijn ervaringen zijn dat dit soort problemen vaak niet of wel voorkomen en niet “soms” zoals wij nu ervaren. Dit doet mij er aan denken dat we er aan toe zijn om onze database om te zetten naar MsSql server voordat het probleem zich voordoet als een onherstelbare fout.

    Indien je tips en trucs hebt omtrend het omzetten van een back-end naar MsSql dan graag je ervaringen hier!

    Alvast bedankt!