Hoi,
Ik ben nu een aantal dagen aan het prutsen met Access. Ik wil graag namelijk een database ontwikkelen waarmee ik voor mijn net gestart bedrijfje, klanten kan invoeren. Klantnummers aanmaken, adres invoeren e.d., invoermaskers aanmaken voor postcode, dat lukt me wel. Ook dit d.m.v. een leuk formuliertje te presenteren is geen kunst.
Maar, ik wil graag per klant de artikelen kunnen selecteren welke deze bij mij afneemt met daarnaast de prijzen in een formulier. Hier weer een som onder zodat ik precies weet hoeveel welke klant in totaal bij mij afneemt. Plus nog een kortingsveld zodat ik deze ook door kan voeren. Ik heb reeds een aparte tabel aangemaakt met de artikelcode?s en de prijzen in een nieuwe kolom daarnaast. Nu is de vraag of dit correct is om dit zo te ontwikkelen. Heb nu 2 tabellen klant en tabel welke ik moet koppelen. Maar wat voor relatie en tussen welke velden moet ik maken? Ik heb werkelijk geen idee. En hoe kan ik ervoor zorgen dat ik d.m.v. aanvinken 1 of meer producten aan een klant kan koppelen in dat formulier? En hier tevens een totaalsom aan koppel zodat ik weet hoeveel welke klant bij me afneemt. Zijn overigens maar 8 producten die ik in de handel heb dus daarom lijkt me dat aanvinken handig.
Wanneer dit af zou zijn, wil ik hier d.m.v. een rapport een factuur uitdraaien, maar dat zijn dingen voor de toekomst.
In ieder geval kan iemand mij uit de brand helpen? Zou erg fijn zijn!
Mocht dit jullie inziens te ?heavy? voor mij zijn om te ontwikkelen, en er zijn lieden die zoiets voor mij kunnen en willen ontwikkelen, mail me! Uiteraard staat een vergoeding op zijn plaats.
Ik hoor het wel! Alvast bedankt!
Gr.
RZ