Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

klanten / artikel database

  • RZ

    Hoi,

    Ik ben nu een aantal dagen aan het prutsen met Access. Ik wil graag namelijk een database ontwikkelen waarmee ik voor mijn net gestart bedrijfje, klanten kan invoeren. Klantnummers aanmaken, adres invoeren e.d., invoermaskers aanmaken voor postcode, dat lukt me wel. Ook dit d.m.v. een leuk formuliertje te presenteren is geen kunst.

    Maar, ik wil graag per klant de artikelen kunnen selecteren welke deze bij mij afneemt met daarnaast de prijzen in een formulier. Hier weer een som onder zodat ik precies weet hoeveel welke klant in totaal bij mij afneemt. Plus nog een kortingsveld zodat ik deze ook door kan voeren. Ik heb reeds een aparte tabel aangemaakt met de artikelcode?s en de prijzen in een nieuwe kolom daarnaast. Nu is de vraag of dit correct is om dit zo te ontwikkelen. Heb nu 2 tabellen klant en tabel welke ik moet koppelen. Maar wat voor relatie en tussen welke velden moet ik maken? Ik heb werkelijk geen idee. En hoe kan ik ervoor zorgen dat ik d.m.v. aanvinken 1 of meer producten aan een klant kan koppelen in dat formulier? En hier tevens een totaalsom aan koppel zodat ik weet hoeveel welke klant bij me afneemt. Zijn overigens maar 8 producten die ik in de handel heb dus daarom lijkt me dat aanvinken handig.

    Wanneer dit af zou zijn, wil ik hier d.m.v. een rapport een factuur uitdraaien, maar dat zijn dingen voor de toekomst.

    In ieder geval kan iemand mij uit de brand helpen? Zou erg fijn zijn!

    Mocht dit jullie inziens te ?heavy? voor mij zijn om te ontwikkelen, en er zijn lieden die zoiets voor mij kunnen en willen ontwikkelen, mail me! Uiteraard staat een vergoeding op zijn plaats.

    Ik hoor het wel! Alvast bedankt! :)

    Gr.

    RZ

  • RV2

    Kijk eens naar de Noordenwind voorbeelddatabase.

    Als het goed is, staat die op je MS Office CD.

    Of zoek even in de Verkenner.

    RV2

  • RZ

    Hoi,

    Bedankt voor de tip! Dacht in 1ste instantie, eitje! Maar helaas, wil nog steeds niet echt lukken… Voorbeeld is nog te ingewikkeld.

    Mochten er nog meer tips zijn, graag! :) Of mensen die denken zoiets voor me te kunnen maken, mail me!

    Gr.

    RZ

  • Johan

    Hoi RZ,

    Ik zat in hetzelfde schuitje en ben al een aardig eindje gekomen door gewoon te proberen. Aanprutsen zogezegd. Maak iedere keer als iets werkt een kopie en ga verder. Zo kun je iedere keer weer terugvallen als je iets VERprutst heb. Zoals RV2 al aangaf, neem bijvoorbeeld de database noordenwind. Als je hierin gaar snuffelen kom je heel veel bruikbare dingen tegen. Als je hier en daar dan wat verander, weet je ook meteen wat er gebeurd. Snap je het niet, pak je even de handleidingen van access erbij of andere studieboeken.

    Vraag eens in je omgeving wie er nog meer wat hebben gemaakt. Een middagje samen knutselen met iemand die wat meer ervaring heeft doet echt wonderen. En echt waar, hoe meer je gaat verzinnen, hoe leuker het wordt. Succes ermee.

    En dan is er natuurlijk dit prikbord nog om een en ander op te zoeken.

  • Jur

    Ik ben er ook mee bezig maar niet alleen waar klanten in staan maar ook gekoppeld met hun ict problemen (ben ICT-er) en ik zou graag een van anderen willen weten of hun nuttige tips en trucks hebben enz. ;-)

    thnx jur