Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Autonummering

  • Esther Groothart

    Hoi accesswonders!

    Ik heb in een access database een tijdje een autonummering gebruikt die we daarna een tijdje uitgeschakeld hebben. Nu willen we achteraf die nummering weer inschakelen maar dat wil hij natuurlijk weer niet doen als ik dat vraag.

    Wie kan mij helpen, ik wil weer een autonummering hebben die verder gaat bij de oude nummering omdat ik deze ook nog nodig heb.

    Ik heb snel jullie wonderhersens nodig jongens!!

    Groetjes Esther.

  • Dirk Kraijenoord

    Nadat je autonummering weer aan hebt gezet moet je dmv een toevoegquery het eerst opvolgende getal in laten voegen hierna kun je weer verder werken

    Dirk

  • eric bernhard

    Ja het is te doen………

    Maar het is niet even in 10 minuten klaar, want als je autonummering heb uitgezet is het niet meer aan te zetten.

    Hieronder probeer ik reperatie handeling te beschrijven.

    MAAK EEN COPY WAARIN JE HET KUNT UIT TESTEN (bij mij ging het ook niet telkens in 1 x goed)

    Tabel A hierin is de autonummering uitgeschakeld.

    Tabel B deze was gelinkt naar tabel a kolom autonummering.

    (als het 1x een 1 op veel relatie is dan zijn er twee tabellen bij betrokken anders moet je voor tabel B meerdere tabellen lezen)

    Maak in tabel A en B een extra veld aan van het type nummer veld.

    dmv queries doe het volgende:

    Tabel a kolom autonummering copieren van de waardes naar de nieuwe kolom.

    Tabel b de gelinkte kolom copieren naar de nieuwe kolom.

    als het goed is heb je nu bij tabel A twee kolommen met de zelfde waarde.

    (de uitgeschakelde autonummering kolom en de nieuwe kolom)

    als het goed is heb je nu bij tabel B twee kolommen met de zelfde waarde.

    (de verwijzings kolom en de nieuwe kolom)

    Haal nu de verwijzings kolom weg in tabel B.

    (op zijn minst de link naar tabel A, de kolom zelf mag we blijven bestaan)

    (onthoud wel de naam en andere instellingen van deze kolom).

    Sorteer tabel A op de lijst van de autonummerings kolom. en save deze tabel dan opnieuw

    Haal hierna de autonummerings kolom weg in tabel A.

    (onthoud wel de naam en andere instellingen van deze kolom).

    Maak nu in tabel A een nieuwe kolom aan (met de gegevens van de “foute” kolom) en zet deze op autonummering.

    Hopelijk is het gelukt met het wegschrijven en komen de waardes van de nieuwe autonummering kolom overeen met de tijdelijk kolom.

    Maak nu in tabel B de kolom welke gelinkt wordt naar tabel A, nog niet echt de een op veel relatie aanmaken.

    (als je deze kolom had gesloopt)

    Maak nu een update query en gebruik als referentie de eerder aangemaakte en gevulde kolommen en doe daarmee je kolom updaten welke naar de nieuwe autonummering kolom wijst.

    Als dit allemaal gelukt is dan ben je zover klaar dat je in het relatie scherm weer een een op veel relatie kan maken tussen de velden onderling (indien je deze had).

    Daarna kan je in beide tabellen de tijdelijke velden wissen.

    En hierna moet alles weer in orde zijn.

    Controleer het even steek proef gewijs of het nog klopt met het copy wat je had gemaakt qua gegevens inhoud.

    de autonummering waardes en de tegenliggende tabel waardes kunnen natuurlijk afwijken van je originele file met de waardes.

    Hopelijk lukt het met de bovenstaande instructie, ik heb het even uit mijn hoofd neer gezet.

    Maak in iedergeval een kopie file.

    Mocht je halvewege vragen krijgen stuur dan even een mailtje naar me toe.

    Je kunt ook je database naar me toe sturen dan trek ik hem wel recht voor je.

    Succes,

    Eric Bernhard