Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Weeknummer (nogmaals)

  • Patrick Moesick

    In een toepassing heb ik een WEEKNUMMER nodig voor een gegeven DATUM (bvb 25/06/2005 = week 25).

    Ik weet dat het Amerikaanse systeem van weeknummering afwijkt van ons Europese systeem. Een vorige rondvraag op dit prikbord leverde een aantal nuttige tips en zoekplaatsen op. Ik ben er echter og steeds niet in geslaagd dit probleem op te lossen.

    * Liefst zou ik in mijn TABEL een DATUM rechtstreeks converteren (ttz invoeren van 25/06/2005 geeft 25 weer) naar het corresponderende WEEKNUMMER; Ik probeerde vruchteloos dit resultaat te bereiken door “ww” te gebruiken in “NOTATIE” en bij “INVOERMASKER”.

    * Een andere oplossing zou zijn om naast het veld DATUM een veld WEEKNUMMER in de tabel op te nemen; maar hoe en met welke functie/expressie kan ik dan de waarde van het datumveld, omgezet in weeknummer hierin krijgen????

    Help dus :-(

  • JaapT

    Patrick,

    Notatie en invoermasker is ALLEEN opmaak, zegt niets over het daadwerkelijk opslaan in je tabel. Een datum en weeknummer allebei in je tabel is onnodig.

    Als de datum is vastgelegd in je tabel kun je deze in een apart veld op een formulier of rapport met format zichtbaar maken als weeknummer.

    Succes,

    Jaap

  • Patrick Moesick

    Jaap,

    Dank voor de tip, maar wat bedoel met “format”, hoe gebruik ik dit??

    Verder moet het weeknummer effectief worden opgeslaan in de tabel:

    1. omdat het een onderdeel is van een een ander veld van de tabel samen te stellen serienummer en

    2. omdat producten aan de hand van dit serienummer moeten kunnen getraceerd worden.

    Groetjes

  • Makaai

    Hallo,

    Plak onderstaande functie in een algemene module:

    Public Function WeekNr(dDatum As Variant) As Integer

    Dim iWeekNummer As Integer

    If CStr(Format(dDatum, “DD:MM:JJ”)) = “” Then

    Exit Function

    End If

    iWeekNummer = Format(dDatum, “ww”, vbMonday, vbFirstFourDays)

    If iWeekNummer > 52 Then

    If Format(dDatum + 7, “ww”, vbMonday, vbFirstFourDays) = 2 Then

    iWeekNummer = 1

    End If

    End If

    WeekNr = iWeekNummer

    End Function

    Bij gebruik in een query zet je bij veld:

    Weeknummer: WeekNr(DatumVeldVanJouwTabel)

    Makaai